Reformacja
Reformacja pojawiła się we Wrocławiu wcześnie: pierwsze nabożeństwo w jej duchu odprawił Johann Hess w głównym kościele miejskim św. Marii Magdaleny, któremu podporządkowany był – jako filialny – kościół św. Krzysztofa. Tak jak inne kościoły luterańskie również naszą świątynię dostosowywano do nowych wymagań liturgicznych i pasterskich, przekształcano wnętrze pod kątem funkcjonalności.
Wkrótce po roku 1600 zbudowano w nawie empory, wsparte na sześciu drewnianych kolumnach, dekorowanych plecionką warkoczową. Początkowo za ambonę służyło drewniane krzesło, tzw. kaznodziejskie, w XVII wieku zastąpione właściwą kazalnicą, umieszczoną na ścianie przy łuku tęczowym, po stronie północnej; w jej polach przedstawiono czterech ewangelistów z ich atrybutami oraz chrzest Jezusa w Jordanie, a na podniebiu baldachimu – gołębicę, symbol Ducha Świętego, wyżej anioły trzymające Arma Christi, a w zwieńczeniu ambony – Zmartwychwstałego Chrystusa. W prezbiterium umieszczono chrzcielnicę; od roku 1765 do końca ostatniej wojny była to skromna barokowa, polichromowana chrzcielnica. Na belce tęczowej pozostał gotycki, duży drewniany krucyfiks z końca XIV wieku, a w pobliżu łuku tęczowego stała figura Chrystusa Frasobliwego.
Duszpasterstwo
Duszpasterstwo kościoła od najdawniejszych czasów obejmowało w dużym stopniu społeczność polskojęzyczną. Potwierdza to wspomniana już fundacja z 1416 roku oraz wcześniejsza wzmianka źródłowa z 1411 roku, mówiąca o tutejszym polskim kaznodziei Mikołaju Zedlitzu, jak również późniejsze fakty, jak obecność w inwentarzach księgozbioru kościoła z lat 1688 i 1755 Biblii, katechizmów i śpiewników w języku polskim.
W kościele działali zasłużeni i znani nam duszpasterze ewangeliccy, jak Mikołaj Siderius z Lubelszczyzny, drugi po Michale Bucku (1550–1560) polskojęzyczny duszpasterz, nabywca licznych polskich książek dla kościelnej biblioteki; Michael Kush (Kusz) (ok. 1600–1654), autor słownika niemiecko-polsko-łacińskiego (1646); Paweł Twardy (1737–1807), cieszynianin, wydawca „Postylli S. Dambrowskiego”, „Modlitw dla nabożeństwa chrześcijanina”. Nabożeństwa i kazania w języku polskim odbywały się tutaj niemal do końca XIX wieku.
Zniszczenie i odbudowa
W 1945 roku kościół został zniszczony w 75%, z dawnego wyposażenia nie zachowało się prawie nic. Odbudowa ciągnęła się do lat 70.
Do regotyzowanego, oczyszczonego z tynków, kościoła, przeniesiono z kościoła ewangelickiego w Masłowie koło Trzebnicy XVI–wieczny (wykonany po 1592 roku) tryptyk. W szafie ołtarza przedstawiono ukrzyżowanie Chrystusa na tle Jerozolimy, pod krzyżem po lewej stronie widnieją postacie starotestamentowe: Mojżesz i Dawid, po przeciwnej – św. Paweł i Jan Chrzciciel. W zwieńczeniu ołtarza przedstawiono Zmartwychwstałego Chrystusa; w skrzydłach otwartych – płaskorzeźbione wyobrażenia czterech ewangelistów, którym towarzyszą sentencje z czterech Ewangelii; na rewersie – cztery malowane sceny. Z kaplicy w Słupcu koło Nowej Rudy przeniesiono ambonę, ławki, chrzcielnicę oraz organy.
Obecnie kościół św. Krzysztofa – przez wieki służący mniejszości polskiej – gromadzi wokół siebie dwie mniejszości: mieszkańców Wrocławia i Dolnego Śląska, których językiem ojczystym jest niemiecki, a także Polaków przywiązanych do tradycyjnej liturgii luterańskiej.