Spotkanie „pod Świętym Krzysztofem”

Dag von Kap-herr

W dniach 23–25.06 udaliśmy się jako przedstawiciele naszej społeczności do parafii ewangelickiej Św. Krzysztofa w Schwabach-Wolkersdorfie, miejscowości położonej niedaleko Norymbergii. Nasza grupa składała się z pani Jutty Benisch, Jolanty Waschke, proboszcza Andrzeja Fober i mnie. Inicjatorem całego spotkania był związany z naszą parafią ks. Lieschke. Po siedmiogodzinnej jeździe dotarliśmy w piątkowe popołudnie na plebanię w Wolkersdorfie, gdzie bardzo serdecznie powitał nas ks. Rainer Kroninger wraz z małżonką Margą – nie tylko dobrym słowem, ale i wyśmienitym ciastem truskawkowym. Po wspólnym posiłku udaliśmy się na zwiedzanie kościoła, a także należącego do tej liczącej 1350 członków społeczności parafialnego przedszkola posiadającego 84 miejsca dla najmłodszych i zatrudniającego 12 opiekunów. Wieczorem czekała nas następna atrakcja: ks. Kroninger miał przyjemność otworzyć pierwszą beczkę piwa na miejscowym festynie. Sobotę rozpoczęliśmy z państwem Ingrid i Zygfrydem Thielami od zwiedzania znanego z produkcji złotych płytek Schwabach.Główna świątynia w tym mieście to pochodzący z 1509 roku kościół ewangelicki z 16 metrowym tryptykiem ołtarzowym autorstwa Wita Stwosza. Następnie na planie naszego zwiedzania pojawił się rynek oraz warsztat złotniczy, w którym poznaliśmy dawne tajniki przekuwania sztabek złota na cieniutkie płytki o rozmiarach 8 x 8 cm – znane na całym świecie i pokrywające tak słynne obiekty jak Statua Wolności, kopuły moskiewskiego Kremla czy berlińska Kolumna Zwycięstwa. Zwiedzanie zakończyliśmy odwiedzinami w pochodzącej z 1528 roku złotej sali miejskiego ratusza, w której to przedstawiciel magistratu pan Tomasz Reiss powitał nas oczywiście drobinkami złota w miejscowym szampanie, pod wpływem którego dwie złote wieże będące symbolem miasta zaczęły jeszcze bardziej intensywnie mienić się w promieniach słońca…

Po południu udaliśmy się do Spalt, w odwiedziny do kolejnej parafii Św. Krzysztofa – o tym jednak więcej w osobnym artykule.

Po powrocie do Wolkersdorfu mogliśmy obserwować osadzenie 25 metrowej sosny, jako symbolu trwającego festynu, oraz wybrać się na przejażdżkę zabytkowym traktorem po okolicy. Wieczór zakończył się wspólnym grillowaniem i serdecznymi rozmowami z frankonskimi braćmi w wierze.

Niedzielę rozpoczęliśmy uroczystym nabożeństwem pod olbrzymim namiotem. Nasi gospodarze umożliwili nam aktywny udział w tej uroczystości zarówno przez serdeczne powitanie, jak i wspólne czytania oraz modlitwy. Serdeczne Bóg zapłać za to wspaniałe przeżycie! Dziękuję więc Pastorostwu Kroninger w imieniu swoim i inych uczestnikow wyjazdu za serdecznie przyjecie, niezapomniane chwile i wyjątkową gościnność. Mamy nadzieję na ponowne spotkanie, tym razem w naszym Świętym Krzysztofie we Wrocławiu!